Published On: nie, Maj 19th, 2019

Dieta bezglutenowa – jadłospis na cały dzień

Share This
Tags

Bycie na diecie bezglutenowej nie wiąże się z większymi wyrzeczeniami. Wykluczyć trzeba produkty zbożowe i inne z glutenem. Pozostaje jednak mnóstwo produktów, by jeść smacznie i pożywnie.

Gluten nie jest składnikiem, którego organizm potrzebuje. Jedyne ryzyko związane z takim odżywianiem to takie, kiedy może zabraknąć różnych dobroczynnych składników zawartych w pieczywie. Temu jednak zapobiega jedzenie wartościowych rzeczy, czyli zdrowe odżywianie. Dieta bezglutenowa może i powinna być tożsama ze zdrową dietą. Polega jedynie na wykluczeniu wszystkiego, co zawiera szkodliwy składnik, czyli gluten.

Śniadanie na diecie bezglutenowej

Nawyki co do śniadań bywają różne. Jedni jedzą bardziej, inni mniej pożywne. Zależy to m.in. od preferencji i od godziny spożywania tego posiłku. Pożywne śniadanie na diecie bezglutenowej to kasza jaglana, jajko sadzone i surówka z pomidora i pora. Lekki posiłek to kanapki z wafli ryżowych bezglutenowych, jajka ugotowanego na twardo i rzodkiewki. Na drugie śniadanie można zjeść chrupki kukurydziane bezglutenowe zmieszane z kawałkami owoców i jogurtem.

Pożywny obiad i zero glutenu

Obiad to z reguły ma być sycący posiłek. Przy diecie bezglutenowej na obiad można zjeść kaszę gryczaną z mięsem albo rybą. W sklepie kupuje się je bez panierki, bo ta zwykle jest z glutenem. Do tego przyda się surówka. Można zmieszać same wybrane warzywa albo dodać do nich oliwę z oliwek. Przed takim obiadem może pojawić się zupa. Jednak dieta bezglutenowa oznacza konieczność rezygnacji z zaprawiania jej mąką. Zrezygnować trzeba i z gotowych dodatków poprawiających smak i zapach. W zupie mogą się znaleźć ziemniaki lub ryż, makaron jest wykluczony. Wyjątkiem jest specjalny makaron dla osób na diecie, czyli bezglutenowy.

Dieta bezglutenowa – smaczna kolacja

Tak samo, jak śniadanie, tak i kolacja bywa mniej lub bardziej pożywna. Lekka kolacja to wafle ryżowe z wędliną i porem. Wędlina musi być pewna. Wiele obecnie sprzedawanych ma dodatki smakowe, czyli jest w nich gluten. Pożywniejszy posiłek np. kolacja, którą je się we wcześniejszych godzinach, to ugotowana fasolka szparagowa, trochę soli i jakieś warzywa do tego. Na podwieczorek można zjeść to samo co na drugie śniadanie. Dodatkową porcją inspiracji do przygotowania bezglutenowych kolacji są 3 pomysły na szybkie i lekkie kolacje bezglutenowe.

Odżywianie z wyłączeniem glutenu jest koniecznością dla osób chorych na celiakię oraz uczulonych na gluten. Różnica jest taka, że alergia może minąć, natomiast przy celiakii dieta bezglutenowa obowiązuje już stale. Kolejna grupa, której dotyczy taka dieta, to nieceliakalna nadwrażliwość na gluten. Można nie mieć celiakii, nie mieć alergii, a pomimo to mieć problemy zdrowotne po zjedzeniu czegoś z glutenem. Te osoby są w lepszej sytuacji, bo jakieś nieznaczne ilości takiego pożywienia, zjedzone od czasu do czasu, mogą im nie szkodzić.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

About the Author

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wszystkie prawa zastrzeżone